آنالیز سنگ آهک چیست؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 18 مهر 1403
بازدید : 21
نویسنده : کتابخونه


تجزیه و تحلیل سنگ آهک به دلیل استفاده گسترده از آهک در صنایع مختلف و تاثیر کیفیت آن بر نتایج تجاری، برای تامین کنندگان و مصرف کنندگان بسیار مهم است. هدف از تجزیه و تحلیل سنگ آهک اندازه گیری خلوص آن و بررسی عناصر تشکیل دهنده آن است.

سنگ آهک هزاران سال است که توسط انسان استفاده می شود و نحوه و استفاده از این ماده خام هنوز در حال تکامل است. سنگ آهک یکی از انواع سنگ های رسوبی است. بیشتر سنگ‌های آهکی در دریا تشکیل می‌شوند و ظاهر آن‌ها با تشکیل فسیل‌های جانوری مرتبط است.

سنگ آهک همچنین در آب شیرین، دریاچه ها، رودخانه ها و غارها تشکیل می شود. عواملی که باعث تشکیل سنگ آهک می شوند شرایط آب و هوایی و وجود خاک رس یا ماسه است. کربنات کلسیم می تواند به اشکال مختلف وجود داشته باشد. در طبیعت، سنگ آهک معمولاً به صورت کانی‌های کلسیت و آراگونیت وجود دارد. کلسیت معمولا از رسوب مواد آلی به دست می آید. آرگونیت در دمای بالا یا در حضور سولفات تشکیل می شود.

اگرچه سنگ آهک به عنوان سنگ کربنات کلسیم طبقه بندی می شود، در واقع بیشتر اجزای تشکیل دهنده سنگ آهک عبارتند از

دارای منیزیم، سیلیکات، منگنز، آهن، تیتانیوم، آلومینیوم، سدیم، پتاسیم، گوگرد (سولفید یا سولفات) و فسفر است.

سه روش مرسوم آنالیز شیمیایی این مواد به شرح زیر است.

ASTM C25، روش تست استاندارد برای آنالیز شیمیایی سنگ آهک، آهک زنده و آهک هیدراته

ASTM C1271; روش تست استاندارد برای تجزیه و تحلیل طیف سنجی اشعه ایکس (XRF) سنگ آهک

ASTM C1301، روش تست استاندارد برای عناصر اصلی و کمیاب در سنگ آهک، پلاسمای جفت شده القایی (ICP) و طیف‌سنجی جذب اتمی (AAS).

برای مثال می توان از روش تیتراسیون برای اندازه گیری کربنات کلسیم با استفاده از روش شیمی استفاده کرد. در این روش اسید کلریدریک را روی وزن معینی از سنگ خرد شده (مانند خاک) می ریزند. بخشی از اسید با آهک خنثی می شود و اسید باقیمانده با تیتراسیون با آب سودا اندازه گیری می شود و از آن مقدار کربنات کلسیم محاسبه می شود.

در روش دوم، اشعه ایکس به نمونه می تابد و موج (انرژی) پرتوهای ایکس ثانویه را در اثر انتقال الکترون ها به سطوح مختلف اتم، مشخصه اتم ها، عنصر مورد نظر شناسایی شده در نمونه تعیین می کند. . خرید آهک ساختمانی از آهک سازان

در روش ICP، از پلاسما به عنوان منبع انرژی برای برانگیختن اتم ها استفاده می شود و یک آنالیت بسیار پرکاربرد برای تعیین غلظت عناصر در مقادیر کم و با دقت بالا است.

تامین کنندگان و مصرف کنندگان آهک به دنبال پاسخ به سه سوال اصلی هستند:

کدام روش سریعتر است؟

کدام گزینه مقرون به صرفه تر است؟

کدام روش بالاترین دقت را ارائه می دهد؟

بر اساس دو سوال اول باید گفت که هر سه روش برای آنالیز شیمیایی سنگ آهک و سایر انواع ترکیبات حاوی کلسیم استفاده می شود. ASTM C25 از روش های شیمیایی بیشتری استفاده می کند و بنابراین به زمان بیشتر اما تجهیزات و مواد کمتری نیاز دارد. ASTM C1271 و C1301 به دلیل هزینه بالای مواد اولیه، پاسخگوترین روشها اما بسیار مقرون به صرفه هستند.

در پاسخ به سوال سوم که در مورد دقت روش های تحلیلی است، باید گفت که روش XRF نسبت به دو روش دیگر آزمایش اجزای اصلی سنگ آهک دقت بیشتری دارد. اما از این روش برای طیف کمی از عناصر استفاده می شود و توصیه می شود برای تجزیه و تحلیل جامع سنگ آهک و مصالح سنگ آهک از هر سه معیار یعنی روش XRF، آنالیز ICP و روش شیمیایی استفاده شود و نتایج جمع آوری و ساخته شود. یک نتیجه گیری




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کتابخونه و آدرس ketabkhoooneh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com